Je bent hier > Handige informatie > Afschaffing bonus-malus      
   

Afschaffing bonus-malus
 
Sedert 1 januari 2004 is het bonus malus systeem niet meer verplicht. Alle verzekeringsmaatschappijen kunnen dus hun eigen systeem toepassen. De wetgever heeft ook het bonus-malus attest afgeschaft en vervangen door een attest schadeverleden.
 
Bonus-malus systeem
 
Iemand die voor het eerst op zijn/haar naam een personenauto/lichte vrachtwagen verzekerde, vertrok aan BM-graad 11 (indien privé-gebruik) of 14 (indien beroepsgebruik). Bij het veranderen van verzekeringsmaatschappij werd de graad toegepast waarop de verzekeringnemer zich volgens het BM-attest bevond.
 
Per verzekeringsjaar was er een onvoorwaardelijke daling van één graad (bonus). Per schadegeval in fout was er een stijging van vijf graden (malus).
 
Het oude bonus-malus systeem voorzag in volgend stelsel
 
BM-graad
0/1/2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
% premie
54
57
60
63
66
69
73
77
81
85
90
 
BM-graad
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
 
% premie
95
100
105
111
117
123
130
140
140
200
 
 
Voorbeeld:
 
Je startte op 01/03/2000 aan bonus-malus 11 en betaalde dus 85% van de normale premie. Je reed het eerste jaar ongevalsvrij en zakte dus op 01/03/2001 met één graad naar bonus-malus 10 en betaalde daardoor 81% van de premie. Het tweede jaar had je een ongeval in fout. Op 01/03/2002 zakte je dus met één graad naar bonus-malus 9 maar je steeg vijf graden (wegens ongeval in fout) naar 14 en waardoor je 100% van de normale premie betaalde.
 
Dit systeem is dus "voorgoed" verleden tijd. Elke maatschappij kan zijn/haar eigen systeem toe passen. Dit zou de concurrentie ten goede moeten komen. Het houdt ook een nadeel in. Terwijl je vroeger perfect de prijzen kon vergelijken (omdat de bonussen en de malussen overal op eenzelfde manier werden gehanteerd) is dit nu niet meer het geval.
 
Theoretisch voorbeeld:
 
Maatschappij A: vaste premie ongeacht of er schadegevallen zijn ja of neen
Maatschappij B: vaste premie, jaarlijks 10% korting indien schadevrij, 20% toeslag indien schadegeval in fout
Maatschappij C: vaste premie, jaarlijks 5% korting indien schadevrij, 10% toeslag indien schadegeval in fout
 
Stel:
Premie A: 500 EUR
Premie B: 480 EUR
Premie C: 460 EUR
 
Je betaalt dus het minste bij maatschappij C!
 
Stel dat je na één jaar geen ongeval hebt gehad, dan is de premie
 
Bij A: 500 EUR
Bij B: 432 EUR
Bij C: 437 EUR
 
Je was dus beter bij maatschappij B aangesloten, omdat deze goede chauffeurs beter beloond, en je dus al na één jaar minder betaalt dan bij de andere.
 
Stel dat je het eerste jaar wel een ongeval had, dan is de premie
 
Bij A: 500 EUR
Bij B: 576 EUR
Bij C: 506 EUR
 
Nu was je dus beter bij maatschappij A aangesloten, omdat deze geen premieverhoging voorziet in geval van ongevallen in fout.
 
Met andere woorden, je kan goed zitten bij een bepaalde verzekeringsmaatschappij, maar door al dan niet een schadegeval te hebben, kun je beter bij een andere maatschappij aangesloten zijn.
 
In de praktijk is het momenteel zo dat de maatschappijen gewoon het huidige systeem verder zetten, met een aantal kleine aanpassingen (voornamelijk extra graden bijvoegen vb.-1 en -2 en/of de onderliggende premiepercentages wijzigen).
 
Attest schadeverleden
 
Bij het veranderen van verzekeringsmaatschappij of het stopzetten van een contract diende de 'oude' maatschapppij een bonus-malus attest af te leveren aan de verzekeringnemer. Sedert 1 januari 2004 werd dit vervangen door een attest schadeverleden.
 
Dit attest dient een aantal contractuele basisgegevens te vermelden, de bonus-malusgraad die op 31/12/2003 van toepassing was en heel wat inlichtingen betreffende alle schadegevallen die zich in de laatste vijf jaar hebben voorgedaan:
 
  • Datum van schadegeval
  • Naam, voornaam en geboortedatum van de bestuurder
  • Het bedrag van de betaalde vergoedingen
  • Dossier afgesloten ja of nee
  • Aansprakelijkheid van de bestuurder
In de praktijk is dit van toepassing op alle categorieën van motorvoertuigen. De verzekeraar dient dit ten laatste 15 dagen na het einde van het contract af te leveren. Elke verzekeraar zal een schadeattest afleveren dat betrekking heeft op zijn eigen dekkingsperiode. Als je dus drie maal van maatschappij verandert in een periode van vijf jaar, zal je drie schadeattesten aan de nieuwe verzekeraar dienen voor te leggen.
 
 

 
 
 
 
   
   
   
    Disclaimer | Privacy Charter | Belangenconflict | Duurzaamheid | Verbonden agent van DVV Verzekeringen
© 2003 - 2024 DVV Zakenkantoor BV - dvvzakenkantoor@dvv.be | Webdesign R-eBus